Hogyan alkalmazzuk Lurkó történeteit
Javaslatok a használathoz
Lurkó történetei és a hozzá tartozó segédanyagok támogatást nyújthatnak Önnek. A következő útmutató néhány támpontot kínál ehhez. A munkamódszert a mindenkori helyzethez és kérdezési módhoz illeszthetjük, a gyermek igényeihez igazítva. Ne habozzon tehát akár csak egy mesét, vagy mese-részletet kiválasztani, amit hasznosnak érez.
A történeteket meghallgatni, vagy felolvasni
Fontos, hogy a történeteket együtt hallgassuk meg. Győződjön meg róla, hogy készen állnak-e a meghallgatáshoz. Pl. hogy kényelmesen elhelyezkedtek-e már.
Tekintettel a gyermek korára és figyelmére lehet, hogy csak a történet egy részét érdemes meghallgatni, vagy felolvasni.
Ha úgy dönt, hogy Ön olvassa fel a történetet, a gyermek számára hasznos lehet a lassabb elmesélés. Tartson szüneteket, hogy megfigyelhesse a gyermek reakcióit, hogy válaszolhasson az esetleg felmerülő kérdésekre.
Javasoljuk, hogy olvassa át alaposan a történetet mielőtt használni szeretné. A szöveg minél jobb megismerése, és az élethű előadás érdekében.
Az illusztrációk és a kifestők
Az illusztrációk és a kifestők a történet meghallgatásakor vagy felolvasásakor is alkalmazhatók, esetleg az azt követő beszélgetésnek is részei lehetnek. A gyermek lehetőségei és igényei szerint akár a szabad rajzolás is megfelelő kiegészítője lehet a hallottak feldolgozásának. Fontos hogy a gyermek jól érezze magát miközben a történetet hallgatja, és semmiféle nyomást ne kelljen átélnie. Bár a történeteket tudatosan kell meghallgatni, a gyermek mégis maradhasson szabad, érezhesse, hogy figyelmét akár valami másra is irányíthatja. Ha esetleg játszani kezd közben valamivel még nem jelenti azt, hogy nem követi a történetet,.
Beszélgetni a gyermekkel
Győződjön meg arról, hogy a gyermek valóban megértette a mesét és engedje, hogy szabadon reagáljon a hallottakra. Lehetőleg nyitott kérdéseket tegyen fel, maradjon a mesénél, és hagyja, hogy a gyermek maga fedezze fel a saját helyzetéhez hasonló részleteket.
A beszélgetés lehetővé teszi, hogy megismerjük és értékeljük a gyermek érzéseit, és meg is erősítsük őt azokban. Ezek az alkalmak erősíthetik a gyermekeket, miáltal ők is rátalálhatnak saját erőforrásaikra, saját megoldásaikra.
Példakérdések:
„Mi történik ebben a történetben?”
„Hogy érzi magát Lurkó, amikor Palkó ellöki?”
„Miért veszekszik Laura és Palkó egymással?”
További javaslatok
A TÖRTÉNETEK BEFEJEZÉSÉHEZ
A mese eredeti befejezése akár el is hagyható. Helyette a gyermekkel közösen kitalálhatnak egy másik befejezést.
Használhatunk egy plüss kutyát vagy egy játék-babát is a történet elmeséléséhez.
A gyermekekkel foglalkozó szakemberek közük sokan használnak játék-babákat, plüssállatokat munkájuk során. Segítségükkel a gyerekek könnyebben kivédhetik a rájuk nehezedő erős (pszichoszociális) nyomást, mert a babára vetítve könnyebben tudják kifejezni az érzéseiket.
„LURKÓ környezete”
Ezek a kártyák lehetővé teszik, hogy bemutathassuk a gyerekeknek Lurkó szociális környezetét. A következő lépésben le is rajzolhatjuk és meg is beszélhetjük a gyermek saját szociális hálóját.
„LURKÓ érzései”
Ezeknek a kártyáknak a segítségével, Lurkó érzéseit használva tudja megfogalmazni a gyermek a saját érzéseit.