Hogyan alkalmazzuk Lurkó történeteit

Javaslatok a használathoz

Lurkó történetei és a hozzá tartozó segédanyagok támogatást nyújthatnak Önnek. A következő útmutató néhány támpontot kínál ehhez. A munkamódszert a mindenkori helyzethez és kérdezési módhoz illeszthetjük, a gyermek igényeihez igazítva. Ne habozzon tehát akár csak egy mesét, vagy mese-részletet kiválasztani, amit hasznosnak érez.

A történeteket meghallgatni, vagy felolvasni

Fontos, hogy a történeteket együtt hallgassuk meg. Győződjön meg róla, hogy készen állnak-e a meghallgatáshoz. Pl. hogy kényelmesen elhelyezkedtek-e már.

Tekintettel a gyermek korára és figyelmére lehet, hogy csak a történet egy részét érdemes meghallgatni, vagy felolvasni.

Ha úgy dönt, hogy Ön olvassa fel a történetet, a gyermek számára hasznos lehet a lassabb elmesélés. Tartson szüneteket, hogy megfigyelhesse a gyermek reakcióit, hogy válaszolhasson az esetleg felmerülő kérdésekre.

Javasoljuk, hogy olvassa át alaposan a történetet mielőtt használni szeretné. A szöveg minél jobb megismerése, és az élethű előadás érdekében.

Az illusztrációk és a kifestők

Az illusztrációk és a kifestők a történet meghallgatásakor vagy felolvasásakor is alkalmazhatók, esetleg az azt követő beszélgetésnek is részei lehetnek. A gyermek lehetőségei és igényei szerint akár a szabad rajzolás is megfelelő kiegészítője lehet a hallottak feldolgozásának. Fontos hogy a gyermek jól érezze magát miközben a történetet hallgatja, és semmiféle nyomást ne kelljen átélnie. Bár a történeteket tudatosan kell meghallgatni, a gyermek mégis maradhasson szabad, érezhesse, hogy figyelmét akár valami másra is irányíthatja. Ha esetleg játszani kezd közben valamivel még nem jelenti azt, hogy nem követi a történetet,.

Beszélgetni a gyermekkel                          

Győződjön meg arról, hogy a gyermek valóban megértette a mesét és engedje, hogy szabadon reagáljon a hallottakra. Lehetőleg nyitott kérdéseket tegyen fel, maradjon a mesénél, és hagyja, hogy a gyermek maga fedezze fel a saját helyzetéhez hasonló részleteket.

A beszélgetés lehetővé teszi, hogy megismerjük és értékeljük a gyermek érzéseit, és meg is erősítsük őt azokban. Ezek az alkalmak erősíthetik a gyermekeket, miáltal ők is rátalálhatnak saját erőforrásaikra, saját megoldásaikra.

Példakérdések:

„Mi történik ebben a történetben?”

„Hogy érzi magát Lurkó, amikor Palkó ellöki?”

„Miért veszekszik Laura és Palkó egymással?”

További javaslatok

A TÖRTÉNETEK BEFEJEZÉSÉHEZ

A mese eredeti befejezése akár el is hagyható. Helyette a gyermekkel közösen kitalálhatnak egy másik befejezést.

Használhatunk egy plüss kutyát vagy egy játék-babát is a történet elmeséléséhez.

A gyermekekkel foglalkozó szakemberek közük sokan használnak játék-babákat, plüssállatokat munkájuk során. Segítségükkel a gyerekek könnyebben kivédhetik a rájuk nehezedő erős (pszichoszociális) nyomást, mert a babára vetítve könnyebben tudják kifejezni az érzéseiket.

„LURKÓ környezete

Ezek a kártyák lehetővé teszik, hogy bemutathassuk a gyerekeknek Lurkó szociális környezetét. A következő lépésben le is rajzolhatjuk és meg is beszélhetjük a gyermek saját szociális hálóját.

„LURKÓ érzései

Ezeknek a kártyáknak a segítségével, Lurkó érzéseit használva tudja megfogalmazni a gyermek a saját érzéseit.

További információk

A szenvedélybeteg szülők gyermekeinek segítéséhez több információt, szakanyagot, előadást találhat a Magyar Máltai Szeretetszolgálat szenvedélybeteg embereket segítő “Kimondható” honlapján.

tovább >>>

Gyakori kérdések

Melyik korosztályhoz szólnak a történetek?
Mi jobb? Lejátszani vagy felolvasni a történeteket?
Ki írta a történeteket?
Hogyan lehet letölteni a történeteket?

tovább >>>